Κυριακή 23 Μαρτίου 2014

ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΒΙΒΛΙΟ 3 ΚΕΦ 79


ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Α  Να αντιστοιχίσετε τα αποσπάσματα του πρωτότυπου κειμένου στη στήλη α με τις νεοελληνικές τους μεταφράσεις στη στήλη β
ΣΤΗΛΗ Α
ΣΤΗΛΗ Β
 1  Kαὶ οἱ Κερκυραῖοι δείσαντες μὴ σφίσιν ἐπιπλεύσαντες ἐπὶ τὴν πόλιν ὡς κρατοῦντες  οἱ πολέμιοι ἢ τοὺς ἐκ τῆς νήσου  ἀναλάβωσιν ἢ καὶ ἄλλο τι νεωτερίσωσι
Α   Οι Πελοποννήσιοι όμως δεν τόλμησαν, βέβαια, να πλεύσουν εναντίον της πόλης, αν και ήταν νικητές στη ναυμαχία,
2   τούς τε ἐκ τῆς νήσου πάλιν ἐς τὸ ῞Ηραιον διεκόμισαν καὶ τὴν πόλιν ἐφύλασσον.
Β  τους μετέφεραν πίσω στο ναό της Ήρας και φρουρούσαν την πόλη.


3    Oἱ δ᾽ ἐπὶ μὲν τὴν πόλιν οὐκ ἐτόλμησαν πλεῦσαι   κρατοῦντες τῇ ναυμαχίᾳ
Γ  Και την επόμενη ημέρα επίσης δεν έπλεαν, εναντίον της πόλης, αν και (οι πολίτες) βρίσκονταν σε μεγάλη σύγχυση και φόβο και μολονότι, όπως λέγεται, ο Βρασίδας παρακινούσε τον Αλκίδα (για επίθεση), χωρίς να έχει όμως η ψήφος του την ίδια δύναμη.
4   τρεῖς δὲ καὶ δέκα ναῦς ἔχοντες τῶν Κερκυραίων ἀπέπλευσαν ἐς τὴν ἤπειρον, ὅθενπερ ἀνηγάγοντο
Δ  Και οι Κερκυραίοι, επειδή φοβήθηκαν μήπως οι εχθροί, αφού πλεύσουν εναντίον της πόλης τους ως νικητές ή πάρουν πίσω από το νησί τους εκεί αιχμαλώτους ή επιχειρήσουν και κάποια άλλη εχθρική ενέργεια
5   Tῇ δ᾽ ὑστεραίᾳ ἐπὶ μὲν τὴν πόλιν οὐδὲν μᾶλλον ἐπέπλεον,  καίπερ ἐν πολλῇ ταραχῇ καὶ φόβῳ ὄντας καὶ  ὡς λέγεται,  Ἀλκίδᾳ, ἰσοψήφου δὲ οὐκ ὄντος·
Ε  Αφού όμως αποβιβάστηκαν στη Λευκίμμη, το ακρωτήριο, λεηλατούσαν τους αγρούς


6   ἐπὶ δὲ τὴν Λευκίμμην τὸ
ἀκρωτήριον ἀποβάντες  ἐπόρθουν τοὺς ἀγρούς. 
 Στ  αλλά απέπλευσαν, έχοντας αιχμαλωτίσει δεκατρία πλοία των Κερκυραίων, για την ηπειρωτική ακτή απ’ όπου ακριβώς ξεκίνησαν.


Β Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης              Γ   κρατουντες, ναυς : γράψτε δύο σύνθετες λέξεις στη
α με τις ομόρριζές τους στη στήλη β                            νέα ελληνική  με α συνθετικό τη λέξη ναυς και         
                                                                                       δύο με β συνθετικό το ρήμα κρατω
Στήλη α                Στήλη β                                              ναυς                     
1 πλευσαι             α σχέση                                             ……………………. .     
2 αποβάντες         β απόπλους
3 έχοντες              γ συναίνεση                                        κρατω
4 παραινουντος    δ εξουσία                                           ………………….      
5 όντος                  ε διάβαση


Δ  Συμπληρώστε τους αρχικούς χρόνους του ρήματος λαμβάνω και δίπλα από κάθε θέμα γράψτε δύο ομόρριζες λέξεις στη νέα ελληνική
χρόνοι

θέμα
ομόρριζες
Ενεστώτας
λαμβάνω
λαμβ


Παρατατικός




Μέλλοντας
λήψομαι



Αόριστος




Παρακείμενος
είληφα

λαφ


Υπερσυντέλικος





χρόνοι

θέμα
ομόρριζες
Ενεστώτας
λαμβάνομαι
λαμβ


Παρατατικός




Μέλλοντας
ληφθήσομαι



Αόριστος




Παρακείμενος
είλημμαι
λημμ


Υπερσυντέλικος




Ρηματικό επίθετο
ληπτέος




E Nα συμπληρώσετε τον πίνακα με τον κατάλληλο τύπο
Γενική  ενικού
Δοτική  ενικού
Δοτική  πληθ
Αιτιατική  πληθ



ναυς

ταραχη


όντος



της  νήσου




ΣΤ  Ποιος ο συντακτικός ρόλος των υπογραμμισμένων λέξεων
πλευσαι…………………..                  ισοψήφου……………..              
κρατουντες……………                      αποβάντες…………….



Ερμηνευτική προσέγγιση.
 Αφού μελετήσετε τη μετάφραση και τα σχόλια του βιβλίου, προσπαθήστε να απαντήσετε στις επόμενες ερωτήσεις.
Α Τι φοβήθηκαν οι Κερκυραίοι ;
1………………………………………………………..
2……………………………………………………….
3…………………………………………………………..
Β Σε ποιες ενέργειες προέβησαν οι Κερκυραίοι;
1………………………………………………………………
2………………………………………………………………
Γ Ποιες ήταν οι ενέργειες των Πελοποννησίων;
1………………………………………………………………………..
2…………………………………………………………………………

Δ Γιατί ο Βρασίδας προτείνει να επιτεθούν στην πόλη της Κέρκυρας
1  ………………………………………………….
2 ……………………………………………………
3 ………………………………………………….
4  …………………………………………………
Ε Γιατί ο Αλκίδας απορρίπτει την πρόταση   του Βρασίδα για επίθεση στην Κέρκυρα;
1………………………………………………………………………………………………………
2…………………………………………………………………………………………………………
3…………………………………………………………………………………………………………
4……………………………………………………………………………………………………….
ΣΤ Γιατί οι Πελοποννήσιοι επιτέθηκαν στη Λευκίμμη;
1 ………………………………………………………………………………………………………..
2…………………………………………………………………………………………………………
3………………………………………………………………………………………………………

4…………………………………………………………………………………………………………….

Τετάρτη 19 Μαρτίου 2014

Λ ΠΟΡΦΥΡΑΣ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ

                           Λ Πορφύρας               
 Το θέατρο
Δεν ξέρω πώς να σου το ειπώ. Μα ο δρόμος, χθες το βράδυ,
μες στη σταχτιά τη συννεφιά σα θέατρο είχε γίνει.
Μόλις φαινόταν η σκηνή στ' ανάριο το σκοτάδι
και σα σκιές φαινόντανε μακριά μου οι θεατρίνοι.

Τα σπίτια πέρα κι οι αυλές και τα κλωνάρια αντάμα
έλεγες κι ήταν σκηνικά παλιά και ξεβαμμένα,
κι εκείνοι έβγαιναν κι έπαιζαν τ' αλλόκοτο τους δράμα,
κι άκουγες βόγκους κι άκουγες και γέλια ευτυχισμένα.

Εγώ δεν ξέρω. Εβγαίνανε κι εσμίγαν κι επαγαίναν
κι ήτανε μια παράσταση και θλιβερή κι ωραία.
Κι έβγαινε, Θε μου! κι η νυχτιά, καθώς επαρασταίναν,
έβγαινε, Θε μου, κι έριχνε τη μαύρη της αυλαία.

1  Να αναγνωρίσετε στο ποίημα βασικά χαρακτηριστικά της παραδοσιακής ποίησης.
2  α  Να επισημάνετε στο ποίημα τρία εκφραστικά μέσα και να σχολιάσετε τη λειτουργία τους.
     β  Ποια ρηματικά πρόσωπα χρησιμοποιούνται στο ποίημα  και ποια η λειτουργία τους;
     γ Το ποίημα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί λυρικό. Να τεκμηριώσετε την παραπάνω άποψη με στοιχεία από το ποίημα.
3  Σε ποιο λογοτεχνικό ρεύμα ανήκει το ποίημα; Να επισημάνετε στο ποίημα τα βασικά του χαρακτηριστικά.
4  Να βρείτε στο ποίημα τρία σύμβολα και να εξηγήσετε το συμβολισμό τους.